reklama

77-letnia mieszkanka Mielca oszukana metodą „na policjanta” – straciła ponad 50 tysięcy złotych

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: canva.com

77-letnia mieszkanka Mielca oszukana metodą „na policjanta” – straciła ponad 50 tysięcy złotych - Zdjęcie główne

Oszust podawał, że na miejscu jest grupa policjantów biorących udział w akcji zatrzymania „bandytów”. | foto canva.com

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

AktualnościPolicjanci z mieleckiej komendy po raz kolejny apelują o ostrożność po tym, jak 77-letnia mieszkanka Mielca padła ofiarą oszustwa metodą „na policjanta”. Seniorka, wierząc, że pomaga w policyjnej akcji, przekazała oszustowi oszczędności swojego życia – ponad 50 tysięcy złotych oraz 800 dolarów.
reklama

Przebieg oszustwa – manipulacja i presja czasu

Do zdarzenia doszło 6 grudnia br. po godzinie 17. Początkowo seniorka odebrała telefon od mężczyzny podszywającego się pod jej wnuka. Kobieta szybko zorientowała się, że to próba oszustwa, i zakończyła rozmowę. Niestety, wkrótce na ten sam numer zadzwonił kolejny mężczyzna, podający się za policjanta. Twierdził, że w okolicy operuje grupa bandytów planujących napad na jej dom.

Oszust, wykorzystując umiejętną manipulację i wzbudzając strach, poprosił seniorkę o spakowanie wszystkich pieniędzy, które posiadała w domu, i przekazanie ich „funkcjonariuszowi” biorącemu udział w akcji. Kobieta uwierzyła w historię i oddała oszczędności nieznanemu mężczyźnie.

reklama

Policja apeluje o ostrożność

Policjanci przypominają, że funkcjonariusze NIGDY nie proszą o przekazanie pieniędzy ani nie informują o prowadzonych działaniach telefonicznie. Wszystkie próby kontaktu z rzekomymi „policjantami” należy traktować jako oszustwo.

Aby uniknąć podobnych sytuacji, policja radzi:

  • Nie działać pod presją czasu. Oszuści celowo wywierają presję, aby ofiary nie miały czasu na zastanowienie.
  • Nigdy nie przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy.
  • Weryfikować każdą informację, kontaktując się z rodziną lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
  • Nie podawać przez telefon żadnych danych osobowych, adresów ani informacji o oszczędnościach.

Jak działają oszuści?

Scenariusze oszustw są często podobne. Przestępcy wykonują pierwszy telefon, podając się za członka rodziny, i tłumaczą zmieniony głos np. chorobą. Następnie proszą o pieniądze na pilne potrzeby, takie jak operacja, wypadek czy spłata długu. Wkrótce dzwoni kolejna osoba, przedstawiająca się jako funkcjonariusz policji, CBŚ lub innej instytucji, która rzekomo prowadzi akcję przeciwko oszustom.

reklama

Oszust wmawia ofierze, że jej pieniądze mogą pomóc w schwytaniu przestępców, lub twierdzi, że gotówka na koncie jest zagrożona. W rzeczywistości celem jest wyłudzenie jak największej sumy.

Dlaczego starsze osoby są celem?

Przestępcy celują w osoby starsze, samotne, które łatwiej zmanipulować. Często wybierają ofiary na podstawie książki telefonicznej, a osoby odbierające pieniądze działają w zorganizowanych grupach przestępczych, często na zlecenie.

Apel do młodszych pokoleń – ostrzegajmy seniorów

Policjanci zwracają się z apelem do młodszych osób, aby rozmawiały z rodzicami i dziadkami o zagrożeniach. Podczas spotkań rodzinnych, takich jak święta, warto poświęcić chwilę na rozmowę i ostrzeżenie przed tego typu przestępstwami.

reklama

Proste kroki mogą uratować oszczędności życia

Policja podkreśla, że kluczowe jest zachowanie czujności. Jeśli podejrzewamy, że dzwoni oszust, należy natychmiast przerwać rozmowę i skontaktować się z bliskimi lub powiadomić służby.

Dzięki świadomości społecznej i wzajemnej pomocy możemy ograniczyć liczbę podobnych oszustw i uchronić naszych bliskich przed stratą oszczędności życia.

 

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu korso.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama