Wybory odbędą się 15 października 2023 roku. Polacy będą mogli oddać swój głos w godzinach 7:00-21:00.
Kto może głosować?
Udział w głosowaniu może wziąć obywatel polski, który:
- najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat,
- nie jest pozbawiony praw wyborczych orzeczeniem sądu,
- nie jest ubezwłasnowolniony,
- nie został pozbawiony praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu.
- zameldowany na pobyt stały na terenie Mielca,
- stale zamieszkujący na terenie Mielca, na własny wniosek ujęty w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania właściwym dla miejsca stałego zamieszkania,
- nigdzie niezamieszkały, stale przebywający na terenie Mielca, ujęty na własny wniosek w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania na obszarze Mielca.
Jak dopisać się do Centralnego Rejestru Wyborców?
Wyborcy:
- stale zamieszkujący na terenie Mielca, ale niezameldowani w Mielcu na pobyt stały,
- nigdzie nie zamieszkali,
- zamieszkali na terenie Mielca pod innym adresem niż adres zameldowania
Wymagane dokumenty to:
- Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosownia
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość,
- Dokument potwierdzający fakt zamieszkania na terenie miasta Mielca.
- oświadczenie właściciela lokalu,
- umowa najmu/użyczenia lokalu,
- jeśli płacisz podatki w Mielcu – pierwsza strona zeznania podatkowego PIT z potwierdzeniem złożenia go w Urzędzie Skarbowym (pieczątka wpływu do US lub potwierdzenie nadania na poczcie lub Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) – jeśli złożyłeś PIT przez internet),
- rachunek za media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) wystawiony na Twoje dane i adres lokalu w Mielcu, w którym mieszkasz,
- umowa na media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) zawarta z Tobą i zawierająca adres lokalu w Mielcu, w którym mieszkasz,
- umowa lub rachunek na usługę nie związaną bezpośrednio z lokalem np. abonament na telefon komórkowy, zawierający Twoje dane oraz adres lokalu w Mielcu, w którym mieszkasz.
- akt własności – jeśli jest to lokal spółdzielczy własnościowy lub gdy lokal nie ma założonej księgi wieczystej lub też gdy trwa postepowanie o wpis do Rejestru Ksiąg Wieczystych;
- jeśli lokal ma założoną księgę wieczystą to wystarczy, że poinformujesz urzędnika, że jesteś właścicielem lokalu. Jeśli podasz numer księgi wieczystej znacznie ułatwi to urzędnikowi wyszukiwanie lokalu w Elektronicznych Księgach Wieczystych.
Wnioski o ujęcie w stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców przyjmowane są w Referacie Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Mielcu, ul. Żeromskiego 26, pokój 3 na parterze, tel. 17 7874052, 17 7874053, 17 7874055, poniedziałek w godzinach od 8.00 do 16.00, a wtorek, środę, czwartek i piątek w godzinach od 7.30 do 15.30.
Wniosek o zmianę miejsca głosowania
Wyborca który:
- czasowo przebywa poza miejscem zameldowania na pobyt stały (w tym wyborca zameldowany na pobyt czasowy),
- czasowo przebywa poza miejscem zamieszkania (tj. ujęcia na własny wniosek w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania),
- nieujęty w żadnym stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców
Co powinien zawierać wniosek?
- nazwisko i imię (imiona) wyborcy,
- obywatelstwo,
- numer PESEL wyborcy,
- adres przebywania w dniu wyborów.
Wniosek należy złożyć w okresie od dnia 1 września 2023 r. do dnia 12 października 2023 r. do urzędu gminy właściwego dla wybranego stałego obwodu głosowania na obszarze gminy, w której wyborca przebywać będzie w dniu wyborów:
- na piśmie z własnoręcznym podpisem,
- elektronicznie z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/gov/zmien-miejsce-glosowania
UWAGA! Wyborca, który zmienił miejsce głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym uprzednio był ujęty w spisie.
Głosowanie na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania
Wyborca zameldowany na pobyt stały w Mielcu, który zamierza głosować poza miejscem stałego zamieszkania, może złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania.
Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnej komisji obwodowej na terenie kraju, za granicą lub na polskim statku morskim.
Podobnie wyborca, który w dniu wyborów chce głosować na terenie Mielca, a nie jest na jego terenie zameldowany na pobyt stały oraz nie dopisał się do spisu wyborców, powinien pobrać zaświadczenie o prawie do głosowania z dowolnego urzędu miasta lub gminy i na jego podstawie zagłosować w dowolnie wybranej komisji obwodowej.
W jakim terminie i gdzie należy złożyć wniosek?
Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania można złożyć do dowolnego organu gminy w okresie od dnia 1 września 2023 r. do dnia 12 października 2023 r. Wniosek składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem. Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę, w urzędzie gminy, w którym złożono wniosek.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania złożony w Urzędzie Miejskim w Mielcu i odbiór zaświadczenia o prawie do głosowania realizowane są w Referacie Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Mielcu w Biurze Obsługi Mieszkańca, ul. Żeromskiego 26, tel. tel. 17 7874054, 17 7874052, 17 7874053 17 7874055, poniedziałek w godzinach od 8.00 do 16.00, a wtorek, środę, czwartek i piątek w godzinach od 7.30 do 15.30.
UWAGA! Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, zostanie skreślony ze spisu wyborców w miejscu zamieszkania, a w dniu głosowania dopisany do spisu w obwodowej komisji wyborczej w miejscu pobytu w dniu wyborów, po przedłożeniu tego zaświadczenia.
W przypadku utraty zaświadczenia o prawie do głosowania, niezależnie od przyczyny, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, ani wzięcia udziału w głosowaniu w obwodzie właściwym dla miejsca stałego zamieszkania
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.