reklama

Trwa budowa trasy Via Carpatia na Podkarpaciu. Estakady będą rekordowe w skali kraju [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: GDDKiA

Trwa budowa trasy Via Carpatia na Podkarpaciu. Estakady będą rekordowe w skali kraju [ZDJĘCIA] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
4
zdjęć

Budowa Via Carpatia na Podkarpaciu | foto GDDKiA

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Aktualności Na Podkarpaciu trwa budowa fragmentu Via Carpatia, która w dużej mierze będzie się składać z estakad. Według zapowiedzi ma to być jedna z najbardziej malowniczych tras, jednak praca nad nią wiąże się to ze sporymi wyzwaniami dla drogowców.
reklama

Via Carpatia jest projektem nie tylko polskim, ale ogólnoeuropejskim. Międzynarodowa trasa połączy Kłajpedę na Litwię z Salonikami w Grecji. Ponadto zintegruje systemy transportowe Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Chorwacji i Turcji. W dłuższej perspektywie szlak ma pozytywnie wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności Europy Środkowo-Wschodniej jako miejsca do lokowania inwestycji. W założeniu efektem tego będzie wzrost zatrudnienia, a także na zwiększenie wymiany handlowej i mobilności obywateli.

Na polskiej części Via Carpatia zostanie ona poprowadzona drogą ekspresową S19. Łącznie na odcinku od węzła Babica do Jawornika, mającym 11,6 kilometra, powstanie aż siedem estakad, sześć wiaduktów oraz trzy przejścia dla zwierząt. Będzie to możliwe w dużej mierze dzięki „Karpatce”, czyli ogromnej maszynie, która ma za zadanie wydrążenie tunelu o długości 2,3 km.

Aktualnie trwają pracę nad jedną z najtrudniejszych estakad noszącą nazwę ES-26. To właśnie na niej różnica poziomów wyniesie aż 120 metrów, a spadek dróg sięgnie 15 proc. Według informacji docierających z Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, na tak stromym odcinku nie mogą przejechać w pełni wyładowane „gruszki” z betonem, co powoduje dłuższy czas pracy.

Warto wspomnieć, że estakada ES-26 będzie w Polsce rekordowa. Aby ją wybudować, użyte zostaną pale mające średnicę 1,5 metra, a najdłuższe z nich sięgną rekordowej głębokości 42,5 metra. Ponadto w najdłuższym miejscu ES-26 będzie miała 80 metrów wysokości.

To nie jedyne imponujące liczby związane z siedmioma estakadami, które powstaną na drodze krajowej S19. Jedna z nich będzie mieć długość 1,15 kilometra, a wysokość jej filarów będzie wynosiła około 100 metrów. A to wszystko w malowniczym otoczeniu wzniesień, dolin, jarów, a także płynącej wody.

Warto zaznaczyć, że jest to inwestycja imponująca, ale też bardzo kosztowna. Umowa na ten odcinek Via Carpatia, podpisana w lutym 2022 roku, opiewa na 1,45 miliarda złotych. Według zapowiedzi wstępny termin oddania trasy jest zaplanowany na wrzesień 2026 roku.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
Artykuł pochodzi z portalu rzeszow24.info. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama