Transport do lokalu wyborczego, jeśli nie działa gminna komunikacja
Osoby z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, a także te, które najpóźniej w dniu wyborów (czyli 15 października) ukończą 60 lat, mogą wnioskować w urzędzie miasta lub gminy o bezpłatny transport do i z lokalu wyborczego. To uprawnienie przysługuje jednak tylko pod warunkiem, że w dniu wyborów nie działa transport publiczny, czyli np. gminne autobusy.
– Zamiar skorzystania z prawa do transportu do lokalu lub transportu powrotnego powinien zostać zgłoszony przez wyborcę właściwemu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) najpóźniej w 13-stym dniu przed dniem wyborów (czyli do 2-ego października – przyp. red.) – informuje Sylwester Marciniak, przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej. – Zgłoszenie może być dokonane ustnie, pisemnie lub w formie elektronicznej.
Takie zgłoszenie powinno zawierać:
- nazwisko i imię
- numer PESEL wyborcy oraz opiekuna, jeśli ma mu towarzyszyć
- oznaczenie miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu w przypadku wyborcy posiadającego zaświadczenie o prawie do głosowania
- wskazanie, czy wyborca ma zamiar skorzystać z transportu powrotnego
- oznaczenie wyborów, których dotyczy zgłoszenie
- numer telefonu lub adres poczty elektronicznej wyborcy (o ile posiada)
- oświadczenie o stanie zdrowia i stopniu niepełnosprawności.
Najpóźniej na trzy dni przed dniem wyborów parlamentarnych (czyli do 12 października), zainteresowana osoba otrzyma z urzędu gminy informację o godzinie transportu do lokalu wyborczego. Z kolei na dwa dni przed głosowaniem można z tego transportu zrezygnować (ustnie, pisemnie, elektronicznie).
Listonosz przyniesie pakiet do domu, czyli głosowanie korespondencyjne
Wyborcy niepełnosprawni, powyżej 60. roku życia oraz podlegający w dniu wyborów kwarantannie lub izolacji mogą zdecydować się na głosowanie bez wychodzenia z domu. Zamiar głosowania korespondencyjnego trzeba zgłosić komisarzowi wyborczemu do 2 października lub do 10 października w przypadku kwarantanny czy izolacji w dniu wyborów. Można zrobić to ustnie, pisemnie, elektronicznie, a także telefonicznie, przy czym ostatnia opcja nie dotyczy 60-latków.Wniosek powinien zawierać:
- nazwisko i imię
- numer PESEL wyborcy
- oznaczenie wyborów, których dotyczy zgłoszenie
- adres, na który ma być wysłany pakiet wyborczy
- kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
- opcjonalnie wniosek o nakładkę w alfabecie Braille’a na kartę do głosowania.
– Wyborca, nie później niż szóstego dnia przed dniem wyborów, otrzyma pakiet wyborczy, który zostanie doręczony przez przedstawiciela Poczty Polskiej wyłącznie do rąk własnych wyborcy, po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość i pisemnym pokwitowaniu odbioru – wyjaśnia Sylwester Marciniak, przewodniczący PKW. – W przypadku nieobecności wyborcy pod wskazanym adresem doręczający umieści zawiadomienie o terminie powtórnego doręczenia. Termin ten nie może być dłuższy niż jeden dzień od dnia pierwszego doręczenia.
Jak krok po kroku prawidłowo zagłosować korespondencyjnie?
- Wyborca oddaje głos na karcie do głosowania zgodnie z informacją umieszczoną w dolnej części karty do głosowania.
- Umieszcza wypełnioną kartę do głosowania w kopercie z napisem „Koperta na kartę do głosowania” i kopertę tę zakleja. Niezaklejenie spowoduje, że karta nie będzie uwzględniona przy ustalaniu wyników wyborów.
- Zaklejoną kopertę na kartę do głosowania wkłada do koperty zwrotnej zaadresowanej do obwodowej komisji wyborczej.
- Wypełnia oświadczenie o osobistym i tajnym oddaniu głosu. Oświadczenie wkłada do koperty zwrotnej (z adresem obwodowej komisji wyborczej). Brak tego oświadczenia w kopercie lub jego niepodpisanie spowoduje, że karta do głosowania nie będzie uwzględniona przy ustalaniu wyników głosowania.
- Zakleja i przekazuje kopertę zwrotną listonoszowi.
Pełnomocnik zastąpi głosującego przy urnie wyborczej
Ci, którzy nie chcą skorzystać z prawa do głosowania korespondencyjnego, ale ze względu na stopień niepełnosprawności lub wiek (od 60. roku życia) nie mogą pójść do urny, mogą poprosić o pomoc zaufaną osobę. I ustanowić ją swoim pełnomocnikiem. W tym celu muszą do 5-ego października złożyć wniosek (ustnie, pisemnie, elektronicznie) w urzędzie miasta lub gminy, w której zawsze głosują.Powinien on zawierać:
- nazwisko i imię
- numer PESEL
- adres zamieszkania wyborcy i pełnomocnika
- oznaczenie wyborów
- pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem
- kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
Pełnomocnikiem może zostać osoba posiadająca prawo wybierania. A nie może nim być członek obwodowej komisji wyborczej, mąż zaufania, obserwator społeczny, kandydat na posła lub senatora. Akt pełnomocnictwa sporządza się przed urzędnikiem gminy w miejscu zamieszkania wyborcy.
Wyborca z niepełnosprawnością może wybrać dostosowany lokal
Jeśli lokal w jego obwodzie nie jest dostosowany albo z jakichś innych względów mu nie odpowiada, wyborca może złożyć do urzędu miasta lub gminy wniosek o zmianę miejsca głosowania. Ma na to czas (jak wszyscy inni wyborcy chcący głosować poza swoim miejscem zamieszkania) do 12 października. Wniosek może być w formie papierowej z własnoręcznym podpisem lub elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej na stronie internetowej gov.pl.Osoba, która zmieni miejsce głosowania, zostanie automatycznie skreślona z dotychczasowego spisu wyborców. Dotyczy to tylko tych konkretnych wyborów. W ponownych znów znajdzie się w spisie w swoim miejscu zameldowania lub stałego zamieszkania.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.