Według opublikowanych ofert:
Alstom Polska: 42 pojazdy za 4,107 mld zł netto, koszt utrzymania: 2,779 mld zł netto
Stadler Polska: 42 pojazdy za 3,990 mld zł netto, koszt utrzymania: 3,271 mld zł netto
Push-pull (przetarg z 2024 r.): 38 pojazdów za 6,499 mld zł netto, brak danych o kosztach utrzymania
Nowe pociągi mają powstawać w polskich fabrykach w Chorzowie lub Siedlcach, co oznacza znaczący impuls dla krajowego przemysłu i miejsc pracy.
Pociągi piętrowe zwiększą liczbę miejsc na pokładzie, co jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie pasażerów na połączenia dalekobieżne. Będą one obsługiwać popularne trasy krajowe, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku i Terespola. Pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowych składów za około 3,5 roku.
Pociągi zapewnią komfortową podróż dla co najmniej 480 pasażerów dzięki:
- wygodnym, wysuwanym fotelom z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami i podnóżkami,
- regulowanemu oświetleniu, WiFi, gniazdkom elektrycznym i USB,
- klimatyzacji oraz systemowi informacji pasażerskiej,
- strefie pierwszej i drugiej klasy, strefie ciszy, przestrzeni dla dzieci, miejscu na rowery i duże bagaże,
- maszynom vendingowym i przestrzeni do spożycia posiłków,
- pełnej dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Bezpieczeństwo zapewnią systemy ETCS poziomu 1 i 2, diagnostyka pokładowa, GPS oraz monitoring wewnętrzny i zewnętrzny. Pociągi będą mogły kursować również po czeskiej sieci kolejowej.
Składy mają obsługiwać najpopularniejsze trasy dalekobieżne, wprowadzając nową jakość w podróżowaniu koleją i symbolizując nowy etap w rozwoju transportu publicznego w Polsce.
Komentarze (0)