reklama

Cisza zamiast dzwonków. Jak teraz wygląda nauka w mieleckiej "trzynastce"?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: P. Konieczny

Cisza zamiast dzwonków. Jak teraz wygląda nauka w mieleckiej "trzynastce"? - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
20
zdjęć

W mieleckiej szkole podstawowej doszło do rewolucji. Zniknęły dzwonki, a uczniowie muszą teraz sami kontrolować czas. | foto P. Konieczny

reklama
Udostępnij na:
Facebook
AktualnościW mieleckiej szkole podstawowej zapanowała cisza, odkąd zrezygnowano z dzwonków na lekcje. Czy uczniowie radzą sobie lepiej bez tego szkolnego symbolu, czy przeciwnie – wpadli w chaos?
reklama

Szkoła Podstawowa nr 13 im. Jana Bytnara "Rudego" wprowadziła innowacyjne rozwiązanie – całkowitą rezygnację z dzwonków. Choć na początku wzbudziło to pewne obawy, zmiana szybko przyniosła zaskakujące korzyści. Dyrekcja przekonuje, że brak dzwonków to nie tylko nowoczesne podejście do organizacji czasu lekcyjnego, ale także pozytywny wpływ na zdrowie i samopoczucie uczniów.

reklama

Zdrowie i spokój ponad hałas

Pomysł na szkołę bez dzwonków zrodził się dzięki dyrektorce placówki, mgr Doroty Buczek-Kolanko.

– Zawsze marzyłam o szkole, w której nie ma dzwonków. Miałam okazję przebywać w podobnej placówce w Warszawie i widziałam, że to rozwiązanie działa

– przyznaje dyrektor.

Głównym motywem zmiany były jednak względy zdrowotne. Głośny, nagły dźwięk dzwonka regularnie przekraczał dopuszczalne normy decybeli, co było szkodliwe dla uczniów. Niemożliwe było ściszenie go ze względu na specyfikę instalacji, stąd pojawił się pomysł całkowitej rezygnacji z tego sygnału.

reklama

– To była zmiana bezkosztowa, a jednocześnie poprawiająca komfort uczniów.

– dodaje pani Dorota Buczek-Kolanko.

Szkoła bez dzwonków – jak to działa?

Wbrew obawom, brak dzwonków nie wprowadził chaosu. Uczniowie, nauczyciele i rodzice szybko dostosowali się do nowego porządku. Zamiast nagłego dźwięku, na korytarzach pojawiły się duże, czytelne zegary tarczowe.

– Zależało nam, aby dzieci ćwiczyły znajomość zegara i nauczyły się zarządzać swoim czasem.

– tłumaczy pani dyrektor.

Na przerwach uczniowie opuszczają sale spokojnie, nie wybiegają w pośpiechu, co znacznie zmniejszyło hałas na korytarzach.

– Nie ma już pisków, tupania, czy krzyków. Jest ciszej, spokojniej, a uczniowie swobodnie rozmawiają

reklama

– zauważa jedna z nauczycielek. 

Co ciekawe, brak dzwonka nie spowodował opóźnień w rozpoczynaniu lekcji. Wręcz przeciwnie – uczniowie chętniej pojawiają się wcześniej pod salami. Zaskakujące jest również to, że w "trzynastce" uczniowie nie korzystają z telefonów nawet na przerwach. Nie sprawdzają godziny na ekranach, co wyeliminowało dodatkowe rozproszenia.

Nowa rzeczywistość na lekcjach

W nowej rzeczywistości to nauczyciele kontrolują czas trwania zajęć. Gdy zbliża się koniec lekcji, informują uczniów, by ci mogli spokojnie się spakować i opuścić salę.

– Lekcja kończy się w sposób naturalny, bez nagłego przerwania dźwiękiem dzwonka. Zdecydowanie poprawiło to atmosferę na lekcjach i szacunek dla nauki.

– ocenia jeden z pedagogów.

Zmiana ta okazała się również korzystna dla uczniów z zaburzeniami oraz dzieci wysoko wrażliwych, dla których nagły dźwięk dzwonka był źródłem stresu. 

Opór i zmiana nastawienia

Jak każda nowość, wprowadzenie szkoły bez dzwonków początkowo wzbudziło pewne obawy.

– Nie wszyscy nauczyciele i rodzice byli od razu przekonani do tej zmiany.

– przyznaje dyrektorka.

Pierwsze półrocze funkcjonowania bez dzwonków traktowane jest jako czas próby, w którym bacznie obserwuje się efekty tej decyzji. Już teraz jednak większość sceptyków zmieniła zdanie.

Zostawiono jedynie dzwonek na pierwszą lekcję o godzinie 8:00, aby ułatwić uczniom zebranie się z szatni do klas.

– Część nauczycieli, którzy początkowo byli negatywnie nastawieni, teraz nie wyobraża sobie powrotu do starego systemu.

– dodaje pani Buczek-Kolanko.

Rodzice za zmianą

Zmiana w SP nr 13 była szeroko konsultowana z rodzicami. Po wysłuchaniu argumentów dyrekcji Rada Rodziców zgodziła się na wprowadzenie nowego systemu na próbę. Po pierwszym półroczu nastąpi ewaluacja i ocena rezultatów likwidacji tradycyjnego dzwonka. Jednak już teraz rodzice, za sprawą uczniów, dostrzegają wiele korzyści. 

Nowe podejście do nauki

Wielu uczniów pozytywnie ocenia nowe zasady.

– Bez dzwonka czujemy się mniej zestresowani, a lekcje są spokojniejsze.

– mówi jeden z uczniów.

Inni żartują, że popularne powiedzenie nauczycieli: „Dzwonek jest dla nauczyciela” nie ma już racji bytu.

Szkoła bez dzwonków to nie tylko zmiana w organizacji czasu, ale także w podejściu do nauki. Czy ten system przyjmie się na stałe? Czas próby pokaże, jednak już teraz widać, że innowacja ta zyskała wielu zwolenników zarówno wśród uczniów, nauczycieli, jak i rodziców.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Artykuł pochodzi z portalu korso.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama